Oferta Poradni
Zapraszamy dyrektorów szkół, nauczycieli, pedagogów szkolnych do korzystania z możliwości kontaktu z psychologiem Poradni w sprawie opinii, orzeczeń, diagnoz dzieci i młodzieży.
Oferta Poradni na rok szkolny 2024/2025 - pobierz
Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – to wielospecjalistyczne działania, których celem jest stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole, a także – pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem.
Z wczesnego wspomagania rozwoju może korzystać dziecko, któremu, na wniosek rodziców została wydana opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju. W/w opinię wydają Zespoły Orzekające działające w Poradniach Psychologiczno – Pedagogicznych.
Zakres wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest określony przez indywidualny program wczesnego wspomagania i może dotyczyć rozwoju motorycznego, stymulacji polisensorycznej, rozwoju mowy i języka, orientacji i poruszania się w przestrzeni, usprawniania widzenia, słuchu, umiejętności samoobsługi i funkcjonowania w środowisku.
Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 24 sierpnia 2017r.
ZESPÓŁ WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
W skład Zespołu wchodzą: psycholog, logopeda, terapeuta integracji sensorycznej (SI), neurologopeda, surdopedagog, tyflopedagog, rehabilitant, terapeuta taktylny. W ramach działania zespołu oferujemy:
- diagnozę rozwoju dziecka w wieku od urodzenia do rozpoczęcia nauki szkolnej.
- terapię wspomagająca rozwój dla dzieci posiadających opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Integracja sensoryczna
Integracja sensoryczna to organizacja wrażeń zmysłowych dokonywana przez mózg w celu wytworzenia reakcji adaptacyjnej na wymagania otoczenia. W tym procesie informacje płynące ze wszystkich zmysłów są przez mózg segregowane, rozpoznawane, interpretowane, łączone ze sobą i kojarzone z wcześniejszymi doświadczeniami. Adekwatna integracja sensoryczna jest podstawą prawidłowego rozwoju dziecka i to od niej są zależne takie procesy jak: koordynacja ruchowa, praksja, percepcja wzrokowa i słuchowa czy mowa. Nasze układy zmysłowe współdziałają ze sobą, wpływając na siebie i pomagając sobie wzajemnie w wykonywaniu zadań związanych z codziennym funkcjonowaniem. Zarówno niewielkie jak i poważne deficyty percepcyjnego układu zmysłowego mogą wpływać niekorzystnie na naukę szkolną, umiejętność zabawy, zdolności ruchowe czy mowę.
Ważniejsze wskazania do terapii:
- nadwrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe
- zbyt mała wrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe
- zbyt wysoki lub zbyt niski poziom aktywności
- problemy z koordynacją
- trudności z koncentracją, impulsywność
- opóźnienia w rozwoju mowy lub zdolności językowych
- opóźnienia w rozwoju zdolności ruchowych (mała i duża motoryka)
- problemy z nauką
- niskie poczucie własnej wartości.
- kłopoty z dobrą organizacją
- kłopoty z zachowaniem
- autyzm
- ADHD
- zespół Downa
- porażenie mózgowe
Przeciwwskazania do terapii:
- świeże urazy wymagające zaopatrzenia medycznego - złamania, zwichnięcia, skręcenia stawów, krwotoki
Konsultacje ortograficzne
Konsultacje są to zajęcia indywidulne dla uczniów szkół podstawowych. Zajęcia mają na celu:przypominanie i utrwalanie zasad ortograficznych oraz kształtowanie świadomości ortograficznej u ucznia. 3-4 spotkania zakończone diagnozą pedagogiczną.
Warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców
Warsztaty składają się z siedmiu 3-godzinnych spotkań i służą pogłębieniu i rozwijaniu osobistych kompetencji rodziców oraz trenowaniu umiejętności.
Tematyka spotkań:
- zasady i normy rodzinne
- pomoc dzieciom w radzeniu sobie z uczuciem zniechęcenia do współpracy
- podstawy konsekwentnego uwalniania dziecka z dysfunkcyjnych ról
- rozwiązywanie trudnych sytuacji wychowawczych
- zachęcanie do samodzielności
- konstruktywne chwalenie
Terapia logopedyczna
Celem terapii wad mowy jest usunięcie wszelkich wadliwych dźwięków i wytworzenie na ich miejsce nowych, prawidłowych.
Zadaniem terapii logopedycznej jest:
- kształtowanie prawidłowej mowy, czyli dbanie o jej prawidłowy i jak najlepszy rozwój pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym,
- doskonalenie mowy już ukształtowanej
- usuwanie zaburzeń mowy
- nauczanie mowy, która się nie wykształciła
- wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy
- likwidacja pierwotnych przyczyn i skutków zaburzeń mowy
- usuwanie zaburzeń głosu
Terapia pedagogiczna
Terapia pedagogiczna to oddziaływanie za pomocą środków pedagogicznych (wychowawczych i dydaktycznych) na przyczyny i przejawy trudności dzieci w uczeniu się, mające na celu eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji.
Celem nadrzędnym terapii pedagogicznej jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z trudnościami rozwojowymi, rozwoju na miarę ich możliwości.
Odziaływania terapeutyczne skupiają się na: usprawnianiu zaburzonych funkcji istotnych w opanowaniu umiejętności czytania i pisania, rozwijaniu myślenia matematycznego, budowaniu pozytywnych emocji związanych z procesem uczenia się, aktywizowaniu wszystkich właściwości intelektualnych i osobowościowych, stwarzaniu okazji do odnoszenia sukcesu, wzmacnianiu i podnoszeniu samooceny ucznia.
Terapia pedagogiczna prowadzona jest w formie zajęć grupowych bądź konsultacji terapeutycznych w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia stwierdzonych trudności u ucznia.
Spotkania odbywają się cyklicznie, składają się z odpowiednio dobranych ćwiczeń, gier i zabaw.
Smyko-multisensoryka
Zajęcia dla wszystkich maluszków, wspierające rozwój niemowląt i małych dzieci w oparciu o metodę integracji sensorycznej. Smyko-multisensoryka to zajęcia o charakterze :
- rozwojowym (wspierają całościowy rozwój dziecka (integrację sensoryczną).
-
profilaktycznym (zapobiegają powstawaniu deficytów sensorycznych – związanych z tzw. deprywacją sensoryczną (czyli zbyt małą ilością różnorodnych bodźców potrzebnych do prawidłowego rozwoju).
-
przesiewowym (prowadzący jest w stanie wstępnie określić profil sensoryczny dziecka- jeśli dziecko nadmiernie poszukuje lub konsekwentnie unika pewnych bodźców sensorycznych. Jest to pierwszy krok w celu wykrywania zaburzeń integracji sensorycznej).
-
edukacyjnym (rodzice i opiekunowie dowiadują się w jaki sposób prawidłowo stymulować zmysły maluszka poprzez proste aktywności i zabawę).