Cele i zadania
Poradnia wydaje opinie dotyczące między innymi:
- pozostawienia ucznia klasy I - III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie;
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
- zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego;
- udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
- przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej: branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego, technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej branżowej szkoły I stopnia, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia za względu na stan zdrowia;
- innych, określonych w odrębnych przepisach.
- wydawania opinii o ścieżce zindywidualizowanej
Nasza placówka realizuje następujące zadania:
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności-z zakresu komunikacji społecznej;
- profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka;
- terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych;
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
- pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej;
- prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów;
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły
W poradni prowadzone są:
- terapia rodzinna;
- terapia pedagogiczna;
- terapia logopedyczna;
- psychoterapia indywidualna;
- terapia integracji sensorycznej
- psychomotoryka
Terapie pedagogiczna oraz logopedyczna odbywają się raz w tygodniu. Są to zajęcia mające na celu usprawnianie zaburzonych funkcji poznawczych u dziecka. Terapia rodzinna obejmuje 2-4 spotkania z rodziną. Rodziny na terapię rodzinną zgłaszane są w wyniku diagnozy dziecka na terenie Poradni bądź też samodzielnego poszukiwania pomocy psychologicznej przez rodzinę.
Problemy z jakimi zgłaszają się rodziny to zazwyczaj:
- zachowanie agresywne dziecka na terenie domu, szkoły;
- trudności z uczeniem się;
- niepokój i lęki u dziecka;
- nadpobudliwość psychoruchowa;
- problem uzależnień w rodzinie;
- zaburzenia psychiczne w rodzinie;
- trudności wychowawcze na bazie dysfunkcji rodzinnych;
- fobia szkolna;
- moczenie nocne.
Terapia psychomotoryczna jest propozycją skutecznej pomocy dla dzieci w wieku 3-7 lat z zaburzeniami funkcjonowania , których podłożem jest minimalna dysfunkcja mózgu, spowodowana dyskretnym, trudnym do zlokalizowania uszkodzeniem struktur mózgowych często skojarzonym z nieprawidłościami w dojrzewaniu struktur integracyjnych lub wynikająca głównie z tych nieprawidłowości.